3 предизвикателства пред по-ефективното рециклиране на текстилни отпадъци
Решението им е ключов фактор за постигане на по-чиста околна среда.
Защото текстилните отпадъци се произвеждат в големи количества.
От всякакви хора.
Във всякакви ситуации.
И с всякакъв състав.
Особено в по-бедните общества често се използват по-замърсяващи, груби тъкани и химикали за производство на текстил.
Така в околната среда много интензивно се разпространяват материи и вещества с не особено ясен състав. От разнообрзни бои за дрехите до стабилизатори за запазване на цветовете. Това е сериозна заплаха за природата. Особено като се съчетае с характерните лепила, съдържащи се в някои стари мебели, които стават извор на нови текстилни отпадъци.
Така имаме 3 замърсяващи фактора:
- Много източници на текстилни отпадъци – защото дрехи използват всички хора.
- Много често изхвърляне на големи количества текстилни отпадъци на човек – защото дрехите остаряват, а и модите подтикват хората към все по-често обновяване на гардероба.
- Разпространение на замърсяващи и устойчиви химикали в околната среда
В резултат всяко депо за текстилни отпадъци може да се превърне в сериозна заплаха във всеки момент. Ако депата се задръстят и ако хората неглижират отговорното изхвърляне на стари дрехи и стари мебели, ситуацията може да се влоши много рязко.
Какво да правим с текстилните отпадъци?
Къде да изхвърляме стари мебели като холна гарнитура, кресла и форьойли, легла, стари столове?
Все важни въпроси.
Особено в контекста на горните 3 фактора.
Как да подобрим технологията за рециклиране на текстилни отпадъци?
Отговорът на този въпрос е ключов. Защото самият въпрос е фундаментален. Ако намерим и развием високоефективни методи за рециклиране на текстилни отпадъци, няма да се тревожим толкова от препълващото се депо. Всяко депо за текстилни отпадъци може да бъде значително намалено, ако по-голям процент от текстила се използва повторно. Следователно повторната употреба на текстил е тясното място в технологията за третиране на този вид отпадъци.
Ето 3 предизвикателства, справянето с които може да ни донесе съществен напредък:
- Фрагментирани пазари и вериги на доставки: Макар модната индустрия да поде темата за рециклиране на текстил, пазарната мрежа остава твърде фрагментирана. Все още на много места по света сортирането на текстилните отпадъци е на много ниско ниво, а модерни технологии за рециклиране там направо липсват. Така продължава бълването на дрехи на ниски цени, които не се рециклират след употреба – а често отиват като дарения към особено бедни региони, около които впоследствие се образуват големи депа за текстилни отпадъци. Ако технологиите и стандартите се разпространят и световната икономика се капитализира цялостно в това отношение, може да отговорим на предизвикателството.
- Експерти алармират, че все още механичното рециклиране на текстилни отпадъци заема голям дял: Това е сериозно предизвикателство, защото този вид рециклиране е много ресурсоемък. Отнема човешка енергия, изисква време и предполага непрекъснат контрол. В резултат, ако материалът е смесен и в по-голямо количество, се създава невъзможност за сортирането му. Оттам за рециклиране отиват повече смесени влакна, което силно ограничава обема на качествения рециклируем текстил. А така повторната употреба на този вид отпадъци се ограничава особено до производство на текстил с ниска стойност за евтини килими, черги и изолационни материали. Крайното следствие е, че икономическата атрактивност на процесите по рециклиране пада значително. Ако обаче заменим механичното с усъвършенствано химично рециклиране на текстил и увеличим както количеството, така и качеството на крайния продукт, ще създадем икономически ефективна интустрия.
- Необходима е пазарна промяна към нагласите за дрехите: Това вече е чисто икономически казус. Трябва да се намерят начини за създаване на много по-трайни модни тенденции. Хубаво ще е, ако с помощта на рекламата и маркетинга за хората се появят повече вечни стилове, трайни моди, фундаментални разбирания за елегантност. Тогава самият пазар ще подкрепи внедряването на материали на текстилни продукти, които издържат по-дълго, защото са съставени от специални трайни влакна. В допълнение добрият маркетинг може да превърне носенето на дрехи от рециклирани материали в мода. Може, чрез послания за безопасни, стилни, трайни и чисти материи, с финансирането на които подкрепяш околната среда. Така в производството на нови дрехи ще се изпозва по-голям процент безопасни материали и лесни за обработка хомогенни влакна.
Облякохме в думи някои от главните предизвикателства пред ефективното рециклиране на текстилни отпадъци.
Сега е важно да облечем в действия последователната грижа за околната среда.