Повторно построена стойност
Изглежда високата цена за извозване на строителни отпадъци с контейнери до подходящо сметище до голяма степен ние си я поддържаме.
И напомпваме.
Централните банки и правителствата създават инфлация, „печатайки“ валута с идеята да държат разходите по дългово финансиране ниски. Последното пък е таргет с идеята, че чрез него икономическата система ще поддържа „здравословни“ нива на търсене, които пък ще поддържат икономическата динамика.
Доколко е адекватна и ефективна тази концепция, тук няма да обсъждаме. Само ще вметнем, че по нея се вихри дебат от десетилетия, който би било добре да се прави достояние на все повече хора.
Въпросите, които тук ни касаят е как в настоящите условия се променят разходите, свързани с обработката на строителни отпадъци и какви са адекватните действия в отговор на тези промени.
Реалността ни изправя пред ситуация, в която все повече бизнес проекти и икономически процеси зависят във все по-висока степен от това точно колко струва контейнер за строителни отпадъци и като цяло как ще се променя цената за извозване на строителни отпадъци до съответното сметище.
Уви описаната икономическа ситуация като че ли предващава движение на тези разходи нагоре. Особено ако в калкулацията се включат и постоянно развиваните регулации за отпадъците в Европа.
Къде отиват средствата по обработка на строителни отпадъци?
Важен въпрос, защото касае пряко формираната цена за обработка и извозване на строителните отпадъци. Какво да правим със строителните отпадъци и къде да ги изхвърляме, за да задържим цената? Която, както посочихме, изпитва и ще изпитва особено силен натиск към нарастване.
Изтичането на тези средства се генерира от 3 основни извора на разходи:
- Цена за извозване на строителни отпадъци с контейнер: Тя е ключов фактор за по-мащабните строителни проекти, защото при тях ефективността е много свързана с често и навременно транспортиране на строителните отпадъци от обекта. Ако такова не се извършва достатъчно интензивно, строителните процеси се забавят и объркват, поради нуждата от съхранение на отпадъците, което генерира натрупващи се разходи.
- Цена за изхвърляне на строителни отпадъци на сметище: Логично, ако компания поръча периодично извозване на строителните отпадъци, в цената да е включена и сума за заемане на място в съответното сметище. Така таксата за извърляне на строителните отпадъци в депо става по-висока и се предвижда да става още по-висока. Ако тя се поема от компаниите за транспортиране на строителни отпадъци, печалбата им ще бъде стопена, което в настоящите времена ще предизвика много фалити. Тези фалити ще намалят предлагането в сектора, което отново ще вдигне цената за извозване. За да не се поеме от компаниите за транспортиране на отпадъци, трябва да се поеме от техните клиенти. Така че, откъдето и да го погледнем, цената за клиента, покрай обработка и депониране на строителните отпадъци изглежда все ще се вдига. Особено в настоящите условия.
- Цена за рециклиране и повторна употреба на строителните отпадъци: Тук изглежда е разковничето. Ако се рециклират по-големи количества строителни отпадъци, по-малък процент от тях ще отиват за депониране. Това ще облекчи разходите на компаниите за управление на строителни отпадъци. Освен това ще се отслаби търсенето на място за депониране на този вид отпадъци, което би облекчило натиска върху цените за поръчка на контейнер, извозване и обработка
Изглежда подобрената повторна употреба на материалите в строителните отпадъци е наистина ключ към облекчаване на цените. Компаниите оперират с 2 базови финансови потока – входна такса, която строителите плащат на тон изхвърлени отпадъци и цени за транспортиране на тези отпадъци с контейнер. За да са на печалба компаниите за извозване на отпадъци трябва да включат всички такси за обработка и трупане на отпадъците. Ако обаче се промени цената за рециклиране и повторна употреба на строителните отпадъци, икономическото изчисление също се променя. Защото количеството дейтвително изхърлени на сметището строителни отпадъци ще намалее. Така по-рядко ще се плаща входна такса. Освен това цената на транспортиране на отпадъците би се укротила и понижила, ако компаниите могат да реализират по-голям процент от транспортирания отпадък.
Ефективно рециклирани строителни отпадъци
С един куршум два извора на разходи:
- Входна такса на сметището – тя ще бъде плащана по-рядко и за по-малки количества отпадък
- Средства за съхранение, транспортиране и обработка на строителни отпадъци на подходящо сметище
Вместо това, хайде пак да изполваме строителните материали. За да вдигнем нивата на повторна употреба на материалите в строителните отпадъци, трябва да направим така, че да се вдигнат цените на рециклираните материали. Но не да се вдигнат изкуствено, а естествено. Което означава:
- Рециклираните от строителни отпадъци материали трябва да станат по-ценни за компаниите. Така последните ще извличат стойност от по-качествени входящи ресурси.
- Ценността на тези материали в качеството им на ресурси трябва да надхвърля повишената им цена, за да се съхрани търсенето им от компаниите.
- Също така цената на тези материали трябва да е достатъчно по-ниска от цената на чисто нови строителни материали.
- И подобреното качество, и укротената цена на материалите зависят от методите за рециклиране на строителните отпадъци.
- Следователно инвестициите в капитал за рециклиране на строителни отпадъци ще поддържат интереса към тях, докато в същото време ги осигуряват в такова количество, което поддържа пък цената им приемлива.
- Така компаниите, създатели на строителни отпадъци, ще имат интерес да ги дават или продават за рециклиране. А други отново строителни компании и свързани с тях ще имат интерес да взимат или купуват рециклирани строителни материали.
- А по този начин ще имаме нещо много важно – ясни цени за управление на строителните отпадъци. Към момента повече си говорим как тези видове отпадъци са вредни за околната среда и как се трупат, защото хората били безотговорни. Този разговор се ограничава основно до разходи, покрай регулации за строителните отпадъци и разходи, покрай депата за строителни отпадъци. А всъщност проблемът е, че не сме развили достатъчно ценообразуването около повторната употреба на строителни материали.
А истината е, че поне 90%от строителните материали стават за оползотворяване и са особено ценни.
Следователно повишената цена на строителните отпадъци за повторна употреба би стимулирала тяхното предлагане. За да срещне то търсене обаче, цената трябва да е адекватна, платима. Което изисква достатъчно предлагане.
А това достатъчно предлагане на строителни отпадъци за повторна употреба може да дойде само от инвестиции в структура:
- Ефективно производство на модерни контейнери за строителни отпадъци
- Ефективна мрежа за извозване на строителни отпадъци – правеща добри оферти на строителните компании
- Внедряване на модерни технологии за сортиране и рециклиране на строителни отпадъци – които да облекчат депата, извозването и съхранението на строителни отпадъци
Така таксите на площадките за рециклиране също биха се намалили – защото ще обработват повече и по-рентабилен входен материал. Само че трябват инвестици в системи за сортиране и рециклиране. Спестените в бъдеще разходи, около строителните отпадъци, ще формират печалбата от тези инвестиции.
Тогава въпросът „Колко струва контейнер за строителни отпадъци?“ няма да е толкова критичен, защото цената ще е поносима. Тъй като строителният проект ще е извор на нови строителни ресурси.
И тази логика е ясна.
И повтаряна често.
Но от повторна полемика за държавни и европейски регулации, тя трябва да се захранва от конретни начини за повторна употреба на все повече видове строителни материали.