
Настилката от неизвестни
Това е голяма част проблема с амбициите за рециклиране и повторна употреба на отпадъци. Особено в настоящата инфлационна среда е неизвестно как точно ще се движат цените на редица материали.
Конкретните неизвестни, които ще таргетира този материал, са неизвестните, свързани с цените за полагане на настилка. Ако се прави нов път, колко ще струва полагането на асфалта? А за изграждане на паркинг пред дадена офис сграда как ще се промени цената на тон асфалт с времето?
Важни въпроси, защото често мащабните проекти се проточват във времето, което изисква по-прецизно калкулиране на паричния поток.
А в голяма част от случаите, компаните за асфалтиране трудно се ангажират с категорична цена още в началото, при първите въпроси от страна на клиента.
Всичко това затруднява бизнес изчисленията. Защото става сложно да се прецени тежестта на сериозно разходно перо в общия бюджет.
Как ще действаме ефективно в среда, пълна с неизвестни около разходите?
Цената за асфалтиране е специфична за всеки отделен терен. В процеса на ценообразуване са взимат предвид разнообразни фактори като тип терен, тип материали, тип технологии за обработка и полагане на асфалта, заплащане на работниците… Цялата процедура е специализирана, свързана е с експертиза и техника на много нива, затова варирането на всяка цена за полагане на асфалт на тон е сериозно. И вероятно ще става още по сериозно с времето.
Ето компонентите на общата формула за определяне на цена за асфалтиране:
- Площ на участъка
- Дебелина на асфалтовата настилка
- Общо количество необходим асфалт в тонове
- Цена на тон асфалт
- Цена на труда
- Крайна цена на асфалтиране в лева
Логично, че площта и дебелината на асфалтивата настилка определят количествените параметри. След това обаче цената на асфалт на тон е решаващ фактор за общите разходи. А тази цена се влияе от редица известни и неизвестни фактори – срок на изпълнение, брой работници, ефективност на машините, точния състав на избраното покритие… В среда на инфлация всеки от тези фактори е наситен със свои променливи. А това създава още повече трудности при определянето на фиксирана крайна цена за асфалтиране.
Така пък едно сериозно полагане на асфалт в София например става рискова инвестиция. Човек не може да предвиди дори приблизително какви разходи да очаква.
Какво можем да предприемем в тази ситуация?
Определено ще е сложно да влияем на отдалечените от нас фактори в средата – като разходи за материали, труд и енергия на различните нива.
Но можем с логика да създадем условия тези разходи да са потенциално по-ниски или поне да не нарастват твърде ударно.
Каква логика бихме могли да приложим?
Фундаментална икономическа логика.
За да озаптим цената, трябва да си осигурим по-евтини начини за извличане на ресурс. Един такъв начин определено е ефективното рециклиране на асфалт, което, увеличавайки наличното количество асфалт, поне би помогнало цената за асфалтиране да не е толкова висока, колкото би била иначе. Към това е добре да добавим и изчистен начин за изчисление на всяка отделна цена за асфалтиране
Рециклиран материал за асфалтиране
Цената на асфалтирането е зависима и от това дали то се случва с материал, осигурен от клиента или от компанията. Тук следва да се отчете стимулът при осигуряването на материал.
Защото този материал може да е съставен от рециклирани строителни отпадъци, което да повлияе на това колко струва асфалтирането.
Ако с асфалтиращата компания се договори употреба на рециклиран асфалт, това може или да намали цената за клиента, или да увеличи печалбата за компанията.
Ако директно се комуникира с клиент, който сам си осигурява материала, може да се постигне дори по-голямо намаление на цената за асфалтиране. Особено ако клиентът е голяма компания, която поръча големи количества рециклиран асфалт.
Така, въпреки многото неизвестни, става ясно, че:
- Всяка цена за асфалт на тон може да бъде намалена, ако този тон или поне част от него се формира от рециклирани материали.
- Ако се поръча по-голямо количество рециклиран асфалт, цената на тон би паднала още.
- Това падане ще се ускори от 2 фактора:
- Увеличена продуктивност на технологиите за рециклиране на асфалт – за да генерират по-големи количества рециклиран асфалт
- Увеличена ефикасност на технологиите за рециклиране на асфалт – за да се намалят разходите за рециклиране
Ако към тези два фактора добавим и повече специализиран капитал за третиране на строителни отпадъци така, че да се постигне ефективно рециклиране, може да си осигурим още ресурс за асфалтиране. Така цената за полагане на тон асфалт би паднала допълнително и без да се застраши финансовото състояние на компаниите.
Трябва обаче да е много ясно точно какво да правим с отпадъците от всяка строителна дейност, за да разчитаме на ефективно рециклиране
Истината е, че компаниите за асфалтиране и компаниите за обработка и управление на отпадъци могат да формират сериозни потоци на добавената стойност. Стига да има ясна визия за това какво да правим с отпадъците от строителна дейност и как да обезпечим ефективни рециклиране и повторна уптреба на строителните материали и изхвърления асфалт.