
Системно подбран фундамент
Ефективността на рециклирането се базира на 2 фактора:
- Качество на подавания за рециклиране материал
- Качество на технологията за рециклиране
И двата фактора силно се влияят от фундамента – подбраната главна характеристика в рециклиращия процес.
В повечето случаи тази характеристика е еднородността на материала. И така:
- Колкото по-еднороден материал се подава за рециклиране
- И колкото по-еднороден става ресурсът след рециклиране…
Толкова по-ценен и ефикасно добит рециклиран ресурс се получава.
Логично ако имаме по-разнороден материал ще се намалят обемът и ценността на ефективния за повторна употреба ресурс и ще се вложат допълнителни ресурси за по-трудно рециклиране.
Тази логика се прилага директно в активностите за подобряване на процесите по рециклиране и повторна употреба на строителни отпадъци и афалтови смеси…

Как точно се получава фундаментът при повторната употреба на материали за нов асфалт
Важно е качеството на материалите, което е производна на тяхната чистота. Така, най-общо обяснено, изгодната цена на 1 тон асфалт или на 1 кубик асфалт зависи от качеството му, което се определя от чистота на влагания материал.
А ако искаме да понижим цената на тон асфалт, ни трябват повече рециклирани материали, които да вложим в създаването му. НО, за да задържим бизнес интереса към пласирането на асфалт от рециклирани материали, трябва да вложим качествени материали. Иначе асфалтовата настилка се пука лесно и бързо. Особено по-резки температурни разлики.
Как да подходим, за да извлечем едновременно полза от по-евтини материали и по-качествена асфалтова настилка?
Един от най-логичните пътища е да се обезпечи еднородността на рециклираните материали, чрез ефективна система за сортиране.
За да не ни се намесват празнини…

Ефективно сортирани строителни отпадъци
Колко дълго може да издържат материалите от рециклирани строителни отпадъци често зависи много от примесите в състава им.
Затова съдържанието на примеси е важен фактор за рентабилността и адекватната цена на асфалтовата смес. А оттам и за цялосните ефективност и цена за асфалтиране.
Защо строителните отпадъци често се оказват проблем в това отношение?
Защото са разнородни и така употребата им допуска доста примеси. А примесите, създават празнини в асфалтовата смес, като при около 2-3об.% съдържание на празнини вече се достига критична точка за качеството на настилката.
Как да решим този казус?
Едновременно искаме да намалим цената на тон асфалт, чрез употреба на рециклирани строителни материали и да поддържаме все пак качеството на материала, за да има пазарен интерес към него.
Едно от решенията е инфестиции в капитал за прецизна система за сортиране на строителни отпадъци.
Това най-общо предполага:
- Използване на контейнери за строителни отпадъци с достатъчна вместимост: Ако управлението на строителни отпадъци се прецизира откъм осигуряване на точните за отделните обекти контейнери, ще е по-лесно да се разделят материалите. На местата, на които се събират еднородни и обемни строителни отпадъци следва да се разположат специални мултилифт контейнери за строителни отпадъци, които имат по-голяма вместимост.
- Извозване на строителни отпадъци с контейнери до специализирани пунктове: Процесът по управление на строителни отпадъци продължава с таргетираното им транспортиране. Ако еднородните видове строителни отпадъци се транспортират ефективно до пункт за тяхната обработка, процесът ще е по-изчистен. Бързото транспортиране до точното място може да създаде буфер от материал за обработка и така сортирането на материалите да не прекъсва.
- Системно и технологично обезпечено сортиране на строителни отпадъци: Инвестициите в система и технологии за сортиране ще ни позволят да отделяме все по-специфични фракции от подавания материал, увеличавайки нивата на еднородност като резултат. Например специални лентови транспортьори могат да поддържат постоянно темпо на подаване към специално сито, преди което магнитен сепаратор отделя металните фракции.
- Технологично обезпечено рециклиране на строителните отпадъци: Технологии за натрошаване и пречистване на материала могат да постигнат точната зърнометрия на рециклирания асфалт.
Експерти изчисляват, че в резултат на специализирания капитал за сортиране и рециклиране е възможно да се прецизира дотолкова зърнометрията на асфалта, че да постигне 70% повторна употреба. Така пък се увеличава количеството ефективен разполагаем ресурс, което може да намали себестойността за преработка до 25 евро цента на фракция асфалт в сравнение със ситуацията на конвенционална преработка, постигаща цена 1 евро на фракция асфалт.
Разбира се, с настоящата избуяла в цените инфлация не говорим за реални и постоянни числа. А само за пропорции и обща икономическа логика.
Всяко обемно тегло асфалт зависи от проекта. Но със сигурност, ако увеличим процента годни за рециклиране материали в асфалтовата смес, ще постигнем по-добра цена. И тази по-добра цена няма да е за сметка на качеството. Защото ефективно сортираните строителни материали ще редуцират и дори елиминират примесите, ставайки основа за по-евтин асфалт без празнини. И за пътища без пукнатини.
Да изчистм мисленето си по темата, за да не ни се намесват празнини в управлението.
И така да разчитаме винаги на системно подбран фундамент.