
Остарели отпадат от бизнес изчислението в офиса
Но не отпадат от изчислението за отпадъците като цяло…
Освен това в офиса, ако се налагат тяхното складиране и периодично трансопртиране, това са си разходи които следва да се калкулират.
Става дума за елементите от старо офис оборудване като видове отпадъци, подлежащи на рециклиране.
Амортизираните оборудване, електроника, мебели, производствени нматериали, рекламни материали… се отразяват в пасивите на всеки офис, на всяка компания.
Те изискват постоянно преоценяване, защото с времето реалната им пазарна цена започва все повече да се отдалечава от тази в баланса. И колкото повече време минава, толкова тази разлика расте.
Освен това се трупат и други разходи. Старата офис техника работи все по-неефективно. А изхвърлеените от офиса отпадъци се трупат някъде, задръстват пространство, понякога даже изисква складово пространство.
И всичко това са сериозни загуби за бизнеса.
Които, при по-старателен анализ, могат да бъдат калкулирани със задоволителна точност.
Килерът на нашата безотговорност
За да се случи адекватно бизнес изчисление са отпадъците в офиса, е необходимо сегментиране. Пазарно сегментиране по-специално.
Към момента сферата на управлението на отпадъците е завладяне по-скоро от чисто материалистично сегментиране. Което най-общо означава, че отделните видове отпадъци се разделят повече според състава си, отколкото според източника си, пласирането си и ситуацията на образуването си.
А всъщност рационалното управление предполага обособяване на видове отпадъци за рециклиране и сортиране и спрямо ситуацията, в която те са образувани.
В офиса се създават определени видове отпадъци, характерът на които може да насочи управлението в ефективни посоки. Тоест посоки, които едновременно създават удобство за хората в офиса и обезпечават насочване на материали там, където повторната им употреба би била най-ценна.
И по-конкретно:
- Вместо да се калкулира разход за складиране и впоследствие изхвърляляне на остаряло офис оборудване, може да се помисли за цена за предаването му за рециклиране в конкретен пункт.
- Тази цена може да се плаща от компанията, в случай че целта е тъкмо бързо отърваване от нуждата за обезвреждане на отпадъка, генериран в офиса.
- НО такава цена може и да се плаща на компанията, в случай че тя изхвърля от офисите си ценни за рециклиране отпадъци.
- В такъв случай за всеки вид събрани в офиса отпадъци ръководството на компанията ще може да си изчисли за кой отпадък коя алтернатива е най-изгодна – да се отърве бързо дадени видове офис отпадъци, или да реализира съдържащите се в тях ценни материали, чрез система за рециклиране.
По тази логика видовете отпадъци следва да обособят специалната категория Офис отпадъци. И към нея следва да се подхожда със специално отношение…
Видове офис отпадъци, които извират от бизнес спецификата и динамиката
Динамиката на бизнес процесите предопределя ритъма в офиса. Има по-голяма поръчка от ключов клиент – трябва да се разчисти пространство, да се използват консумативи за обработка на пратката, да си смени бързо остаряла част от офис оборудването с нова…
В този ритъм определено разбирането за видовете отпадъци не следва да е фиксирано твърдо и механично. Да, много от конкретните изхв ърляни от офиса материали физически принадлежат към един вид. Но от гледна точка на динамичното управление на отпадъци, всъщност бизнес спецификата и бизнес динамиката са водещи.
Най-общо те могат да обособят ситуации, генериращи:
- Отпадъци от консумативи, свързани с отчетността и документацията в офиса – електронни отпадъци, хартиени отпадъци.
- Отпадъци от офис мебелировка и техника – бюра, комферентни маси, канапета, проектори, принтери, скенери – все неща, които заемат място и съответно трябва бързо да се подменят, щом се амортизират
- Отпадъци от работни срещи – в по-натоварени бизнес дни е по-вероятно да се натрупат например хранителни отпадъци, отпадъци от офис консумативи, конкретно хартиени отпадъци…
- Отпадъци от местене на офис – тук може да се посочат отпадъци от стара офис техника (която при местенето сме се сетили да изхвърлим), отпадъци от стари мебели, отпадъци от почистващи препарати…
- Отпадъци от офис парти – тук логично биха преобладавали специфични хранителни отпадъци и пластмасови отпадъци.
Всички тези примери илюстрират ситуации, в които хората на бизнеса биха имали нужда от специфично услуги. Защото ще генерират специфично отпадъци в специфично темпо и със специфични количества.
Ако се подхожда по този начин, според хората и ситуацията, пазарно тоест, управлението на отпадъци ще е много по-близо до реалната икономика. И ще увлече повече хора и компании.
Защото ще е свързано с бизнес изчислението за остарелите елементи в офиса, които отпадат за конкретната компания, но не и за околната среда.